Van en met elkaar leren, daarin is een stap gezet, door de prikkels van Warner als critical friend

KLM Cargo

De situatie bij aanvang
AIR FRANCE-KLM Cargo, is verantwoordelijk voor het vervoeren van vracht door de lucht. De vrachtafdeling op Schiphol, waar bijna 1400 mensen werken, gaat werken als ‘High Performance Organisation’. Deze optimalisatie van de bedrijfsvoering, vraagt om een cultuur waar dagelijks leren van en met elkaar centraal staat. En ook om optimaal gedrag van alle leidinggevenden om dit ‘dagelijks leren’ te ondersteunen. Vier thema’s voor Optimaal Leiderschap zijn daarom benoemd: 1. Ik maak contact en ik verbind, 2. Ik leg een basis voor succes en resultaat, 3. Ik ben een gids, 4. Ik inspireer en daag uit. Omdat het primaire proces bij KLM Cargo alle aandacht vraagt, is er nauwelijks tijd om stil te staan bij leren en ontwikkelen. Het is de organisatie dan ook niet gelukt om de benoemde thema’s voor Optimaal Leiderschap goed te concretiseren in het werk.

De opdracht
Draag bij aan het vergroten van het lerend vermogen van KLM Cargo, tijdens het primaire proces. Zorg voor een krachtige inbedding van de benoemde thema’s voor Optimaal Leiderschap, door het stimuleren van de ontwikkeling van de shiftleaders van KLM Cargo. Treed op in de rol van ‘Critical Friend’ tijdens het werk op kritieke momenten. Bekijk de gang van zaken, spiegel gedrag, reflecteer op effectiviteit en daag mensen uit zich nog verder te ontwikkelen binnen de vier leiderschapsthema’s.

De resultaten
Met de inzet van de ‘Critical Friend’ heeft Changekitchen bijgedragen aan het vergroten van het lerend vermogen van KLM Cargo, in relatie tot de gestelde doelen. Samen met de shiftleaders is een kijkwijzer van succesvol leiderschapsgedrag ontwikkeld waarmee concreet gewerkt kan worden aan gedrag dat past bij optimaal leiderschap. De shiftleaders zijn hierdoor in staat hun teamcoördinatoren bewuster en effectiever aan te sturen op het behalen van resultaat. Deze teamcoördinatoren zijn op hun beurt ook enthousiast geraakt over ‘leren en verbeteren’ op de werkvloer. Voor hen is een reeks minitrainingen op de werkvloer ingezet. Hiermee heeft KLM Cargo als ‘bewust lerende organisatie’ een belangrijke stap gezet, richting hun doel om een ‘high perfomance organisation’ te worden.

“Van en met elkaar leren, daarin is een stap gezet, eindelijk, door de prikkels van Warner Immink als ‘critical friend’. Elke dag een beetje beter willen worden, hier samen stappen in zetten, dat is wat ik wil en voorleef.”

John Cornelissen, unit manager Build up & Break down KLM Cargo

Meer weten?
Vraag het aan Warner

Warner Immink

06 25 12 61 16

Benieuwd voor wie we werken? Bekijk hier onze opdrachtgevers.